donderdag, 01 september 2011 15:04

Jonge Helden meeting, over eLinea.. (en Brian Solis)

Leo van Snippenburg bij de tweede editie van de BRAINSTORM met als werktitel: Conceptontwikkeling betere integratie online en offline media. In mijn agenda heeft-ie de titel; Jonge Helden meeting, naar de plek van 'de eerste keer'. Een initiatief van Leo van Snippenburg (Jonge Helden), Raymond Witvoet (Syntens), Caroline Rijnbeek (Syntens) en William van Giessen (OK Parking).

Overige deelnemers: Geert Rutten (LinkU), Marco Derksen, Michel Meuwszen en Willem Vierdag.

Ik was iets later, en na me kort voor te stellen aan degene die mij nog niet kent, Willem Vierdag (waarin ik later in zijn vertelbewegingen en houding een persoon herken waar ik tot nu nog niet op ben gekomen) legt Michel Meuwsen (paarse blouse) @Linkologic het een en ander uit over de kansen van eLinea, HET NIEUWE LEZEN... waar hij zich de laatste tijd in heeft gestort, als partner. Korte uitleg van eLinea's twitterprofiel geplukt: Het Nieuwe Lezen. Geen stapels papier meer waar je maar 10% van leest, wel een digitale kwaliteitskrant die precies aansluit op jouw interesses.

Ik pluk de uitleg cursief even van Michel's site:

eLinea is een collectief uitgeversplatform met een innovatief distributie- en exploitatiemodel, dat uitgevers een gezond businessmodel biedt voor digitaal uitgeven van hun artikelen. Lezers kunnen zich tegen betaling abonneren op de artikelen van precies hun favoriete schrijvers en redactieteams. Ze ontvangen de artikelen waar, wanneer en op welk apparaat ze maar willen.

De activiteiten zijn introductie van elinea.nl bij gerenomeerde uitgevers binnen Nederland en Belgie en onderzoek voor een adverteerders proposities voor het elinea.nl platform en het content distributie netwerk.


Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik begreep het niet goed. Een consument abonneert zich (betaald) op Elinea waarna na wat handelingen deze persoon of dit bedrijf de voor hem gefilterde artikelen in zijn interessegebied op een presenteerblaadje krijgt aangereikt, online. En die content bestaat uit print content en online content. Print content komt van uitgeverijen die metershoge kasten met waardevol archiefmateriaal ongebruikt in die kasten zien zitten. Dat zou met medewerking en na betaling aan deze uitgeverijen toegankelijk kunnen worden gemaakt voor de consument / geïnteresseerde. Allerlei doelgroepen worden als interessante cases opgevoerd, maar ik denk en tik in een mailtje naar mezelf...

Dus: de consument gaat betalen voor de mogelijkheid om 'alle' artikelen die in print en onlinevorm zijn verschenen snel te kunnen opvragen. Maar... dat doe je toch in Google? Gratis? Of ben ik nou dom? Ik ben om die vraag te beantwoorden nog niet verder in Elinea gedoken... maar misschien weet iemand het antwoord.

De meute snapt RSS al jaaaren niet, de massa haakt toch helemaal niet aan als het nog complexer wordt? En daarbij, aandacht de paandacht, de aandachtparadox van het steeds meer aandacht willen van iedereen, en steeds minder aandacht hebben voor iedereen geldt ook voor het succes van deze nieuwe concepten. Ik word al moe als ik, naast twitteren en bloggen (de twee die voor mij werken) ook nog moet werken, laat staan weer een kanaal erbij krijg waar ik mijn tijd in verlies... Hoewel, en ik snap het wel een beetje, de makers van Elinea natuurlijk precies die informationoverload met filterfailure als grote kans van het systeem zien. Denk ik.

TIPJE. Ik hoor Marco Derksen naast me zeggen dat hij best wel wil betalen voor de Harvard Business Review en alles wil lezen van en over Brian Solis. Dus ik denk: opschrijven en in Google knallen: Brian Solis. En voor alle marketingminded mensen die dit lezen: nee, ik ben ook maar een mens, ik kende Brian Solis inderdaad nog niet, en dat is echt geen schande.

Ja het zijn wel ontzettend inspirerende out of de box dingen... zin in de derde editie.

jonge helden meeting tweeJH 1JH 2JH 3JH 4JH 5JH 6JH 7JH 8JH 9JH 10JH 11JH 12JH 13JH 14JH 15

3 comments

Leave a comment

(*) velden zijn verplicht.