woensdag, 04 juni 2014 07:00

De 85mm 1.2, de juweel van Canon

De 85mm 1.2 van Canon, de onmisbare must-have voor serieuze portretfotografen (lees: kostbaar piece of glass). Canon EOS 5D Mark III met 70-200mm 2.8 Mark II op 120mm, 5.0, 1/100, ISO 100 De 85mm 1.2 van Canon, de onmisbare must-have voor serieuze portretfotografen (lees: kostbaar piece of glass). Canon EOS 5D Mark III met 70-200mm 2.8 Mark II op 120mm, 5.0, 1/100, ISO 100


Ik kocht - via Marktplaats, bij uitzondering trouwens - ooit een prima 50mm 1.2 lens. Als reden voor de verkoop gaf de man aan: "Ik schaf een 85 1.2 aan. De juweel van Canon."

Een half jaar later kocht ik zelf de 85mm 1.2 en dat is by far de beste aanschaf geweest in m'n carrière als beeldmaker, hoewel qua werkpaard, snelheid en scherpte de 70-200mm 2.8 mark II ook op dat hoge niveau zit. 

Bij portretten koos ik voortaan alleen nog voor de 85, niet meer voor de 50, dus die kon de deur weer uit (naar Kyonne die daar nu nog veel plezier mee heeft voor haar prachtige foodfotografie).

Toch te noemen nadeeltje is dat ie een nogal matige performance levert in low light, slecht verlichte donkere hollen (als Toomler) Nog een nadeel is dat er genoeg afstand moet worden geschapen om het portret te kunnen maken. Vanaf borst naar boven is het prima te doen op plusminus 2,5 tot 3 meter afstand, maar ook alleen een headshot op 1 tot 1,5 meter is heeeeel fijn.

De meest ideale en onderscheidende diafragma instelingen op de 85mm is de 1.2 (wide open) en de 2.0. Op 1.2 doe ik de headshots, op 2.0 vaak de portretten vanaf borsthoogte.

De 85 1.2 de lens waarmee ik (bijna) iedereen blij kan maken, zelfs cameraschuwe personen die (bij borrelfotografie) aangeven NOOIT maar dan ook echt NOOIT goed op een foto te staan zijn aangenaam verrast en enthousiast over wat ze te zien krijgen als ik ze zover gekregen heb. Belangrijk ding daarbij is om het AF autofocus punt op het voorste oog vast te zetten en op 1.2 af te knallen. Altijd prijs.

Het scherpte diepte gebied is zo ondiep, zo flinterdun dat alles behalve het messcherpe voorste oog naar achteren langzaam maar zeker blurred wordt, wat de bokeh wordt genoemd.

Beelden zeggen meer... blablabla, dus hieronder is te zien wat ik probeer te zeggen.

1 Jan Willem Alphenaar 85mm 2 1250 1001 Raymond Witvoet 85 12 1250 1001 Jan Dijkgraaf 85 18 800 10001 Lisa Portengen 85 12 5000 1001 Jacob Jan Voerman 85 12 2000 1001 Erik Visser 85 40 500 1001 Sanne Walvisch 85 12 1600 1001 Marco Derksen 85 12 800 10001 Jongen met Bulls petje Straatfotografie 85 2 160 1600

Vandaag ga ik portretfoto's maken van topinnovators in Delfgauw, Rotterdam en Breda, voor het Sociale Innovatie Boek en in the bag gaat natuurlijk de 85 1.2 als hoofdlens en de 16-35 2.8 als de super groothoeklens en de 24-70 2.8 als full body lens. De 85 1.2 levert de foto's voor het boek, that's for sure.

TIP: Kijk wat Pulitzer Prize winnaar Vincent Laforet (wikipedia >>) over prime lenzen van Canon zegt, hier >>

More in this category: « Memorecorder De verandering »

2 comments

Leave a comment

(*) velden zijn verplicht.