vrijdag, 29 mei 2015 11:01

Wederom geen klant via Google

Marcus Tandler op Yoastcon, woensdag 27 mei 2015 Marcus Tandler op Yoastcon, woensdag 27 mei 2015


Ik denk dat mijn business start bij mond tot mond, via via en gunnen... en dat als deze nieuwe via via klant op m'n homepage komt zij snel weet waar ze aan toe is: contactgegevens, voorbeelden en prijslijst. Via Google verwacht ik geen klanten, is wel eens gebeurd, maar dat zijn vaak veeleisende klanten met het-onderste-uit-de-kan voor een-dubbeltje-op... handelswijze. En vaak eenmalig daardoor.

De proef op de som...

Als ik m’n lijst met verstuurde facturen zo eens bekijk kan ik niet anders concluderen dat Google ook dit jaar weer geen invloed heeft gehad op mijn klantenbestand so far.

Joyce Ronda, m’n eerste op de lijst, wilde dat ik een factuur stuurde omdat haar verhaal op mijn blog Mijnmoment haar zo veel business had opgeleverd. Joyce ontmoette ik ooit tijdens een borrel na de Singularity University bijeenkomst over AI en Robotics, bij Decos, waar ik foto’s en video’s maakte. Niet via Google.

De AF&BM, waar m’n tweede factuur naar werd verstuurd, is een klant waar ik meer dan vijf jaar video-content voor lever. Ik werd ooit gebeld door de toenmalige voorzitter Richard Francke, die mij via m’n blog posts op Punkmedia volgde en activiteiten voor het digitale Food Inspiration Magazine. Niet via Google. Richard Francke werd ook een Mijnmomenter.

LOEY, ook zo’n fijne vast terugkerende klant met ieder jaar een extra foto-opdracht meer, ken ik via Online Tuesday, waar ik - via Marketingfacts - (gratis) eventvideo, videoregistratie en fotografie voor verzorgde. Gert-Jan Munneke, die zijn Traffic4U heeft verkocht las ik net (via Google), is bij LOEY nog steeds m’n aanspreekpunt. Wederom niet via Google.

Voor Marketingfacts deed ik het event ROI over content marketing, en voor Marketingfacts doe ik meer dingen. In 2005 heb ik oprichter en lifechanger Marco Derksen ontmoet, die met Online Tuesday bezig ging.. etc. Niet via Google.

Steve Jobs scholen; meerdere opdrachten via vriend Rob Captijn, ooit columnist van FZ, waar ik hoofdredacteur was. Via via, niet via Google.

Home of Happy Brands; een Lochems communicatiebureau dat me wel een internetkabel wilde lenen ten tijde van m'n verhuizing, een goede buur… via Twitter, niet via Google.

St. Jude Medical; Marco Derksen vertelde marketeer Wim Stegink dat de beste videoman in Lochem woont, thanks nogmaals, Wim liet me blind een prachtig event in Berlijn coveren. Is nu een grote klant geworden. 

Linkedin Congres; Jan Willem Alphenaar, niet Google. Extra fotoshoot van Heldere Zaken, ook via Jan Willem.

Datzorgtbeter congres; via een event van Marketingfacts over ROI van contentmarketing ontmoette ik Maaike Gulden.

Trajectum, locatievideo’s maken van de 8 vestigingen, via communicatie adviseur Astrid Aberson, uit m’n HSMAI-netwerk. Voor haar verschillende werkgevers al jaren veel opdrachten voor gedaan.

Autodesk video’s, via Rob Captijn, niet Google.

LHBT-prijs video, via eventbureau PINO, uit m’n FZ en High Profile netwerk.

Cross Media Congres 2015, opdrachtgever Bas Vlugt en Peter Wybenga, die ik ook alweer een jaar of 15 ken (ook oud-columnist bij FZ).

Yoastcon, het 5th Anniversary Congres van Yoast, oprichter Joost de Valk kan ik zo’n 10 jaar uit het online wereldje.

Bij Yoastcon hoorde ik trouwens hoe belangrijk Google en SEO nog steeds is voor je vindbaarheid. Hmmm… not for me.

Ook werd het publiek gevraagd wie allemaal een Wordpress site had, iedereen stak z’n hand omhoog… Alleen de fotograaf niet. (Ik dus.) Ook niet toen de tweede vraag werd gesteld wie een Joomla!-site had. (Ahum.)

Goed, maak voor jezelf de balans eens op, van wie je business krijgt en waar dat contact ooit is ontstaan. Voor mij is het een eye-opener.

Bloggen helpt mij om mezelf in de picture te krijgen en te houden… maar wel het meest bij bestaande klanten.

Inspiratie voor deze blog post kreeg ik via deze Facebook post waar veel reacties op kwamen.

Oh ja, ik heb door de informatie op Yoastcon m'n homepage wel gezuiverd van alle onzin die niemand leest of aanklikt: over mezelf, m'n opdrachten, projecten en klanten. Helemaal gedownsized totdat ik overhoud wat ik wil overbrengen. De rest gaat wel op m'n blog.

Deze trouwens wel eens gelezen? M'n meest gelezen blog post gaat ook hierover >>

Naar m'n gedownsizede homepage >>

Leave a comment

(*) velden zijn verplicht.