dinsdag 18 augustus 2015 23:51

Het pleziercentrum

Ik ben de business weer aan het opstarten. Nu de vakantie van de kinderen ten einde loopt en de studio grondig is aangepakt met stofdoek en -zuiger kom ik weer langzaam in het ritme. En dat is fijn.

In deze vakantieperiode - altijd rustig en deze keer een beetje te rustig - heb ik ook de tijd gehad na te denken over de 7,5 jaar Punkmedia en hoe ik met Punkmedia de komende maanden en jaren wil groeien. Waar ik vooral wat langer bij stil bleef staan was ‘wat social media mij die jaren hebben opgeleverd?’ Ik kwam tot de conclusie dat het me waarschijnlijk meer heeft gekost, meer energie, meer tijd die op een andere manier had kunnen worden besteed en daarbij minder business. 

Nu na Nieuwsuur van vanavond komt er iets cruciaals bij: het heeft vooral veel gedaan met mijn ‘pleziercentrum’. Of het genotscentrum. Waar de kicks worden uitgedeeld aan de hunkering, de verleiding en het verlangen: daar waar dopamine rijkelijk vloeit. Dat pleziercentrum krijgt z’n voeding steeds meer in de vorm van verslavende prikjes genot uit de social media: een retweet, een like, een nieuwe follower, een reactie op Instagram…. En in the end ben ik niet productief geweest, en kan ik m’n baas niet uitleggen wat ik gedaan heb.

Ik ben gevoelig, gevoelig voor verslaving, gevoelig voor aandacht, voor waardering, voor acceptatie, voor de mening van anderen. Ik wil geliefd worden, geliked worden, geretweet worden, gelezen en gecomment worden. Veel views, veel followers. Aandacht. Ja, ik wil dat er naar me wordt verlangd, dat heb ik nodig en daarin sta ik niet alleen (volgens Hegel): de mens heeft het verlangen dat er naar hem wordt verlangd.

Maar er zijn grenzen. Een pleziercentrum moet geen verslavingskliniek worden.

En daarom krijgt dat pleziercentrum van me de komende tijd kortere openingstijden. 

Multitasking is een onproductieve methode van werken. Een video monteren gaat beter zonder dat m'n tweetdeck openstaat op m’n laptop, met m’n popups, m’n sound alerts, m’n notificaties op m’n smartphone, m’n gecheck tussendoor op Facebook, Instagram… en ook LinkedIn die de laatste tijd steeds vaker een biertje komt drinken. Wat zeg je? Oh ja, e-mail.

HET-MOET-ALLEMAAL-UIT.

Dat fenomeen ‘pleziercentrum’ is wel iets om nader te bestuderen. Uitzending gemist? Nieuwsuur van 18 augustus 2015 >>

Jan Willem Alphenaar linkedin voor zzp

Jan Willem Alphenaar heeft de openingsfoto van mij gemaakt, toen ik hem fotografeerde voor z'n nieuwe boek Linkedin voor zzp-ers (video), daarover een volgende keer.

4 reacties

  • Reactielink Gert woensdag 19 augustus 2015 00:33 Geplaatst door Gert

    Dankjewel!

    Rapporteren
  • Reactielink Jojanneke van den Bosch woensdag 19 augustus 2015 10:28 Geplaatst door Jojanneke van den Bosch

    Ha, goed Henk Jan. Ik voel het mee. Meer focus. Meer kwaliteit. Meer selectie.
    Het heerst; ik schreef deze week een blogpost over iets wat er ook zijdelings mee te maken heeft. En in ieder geval: quality time.
    http://www.eosonlinecommunicatie.squarespace.com/eosblog/2015/8/17/oh-die-perfectly-perfect-holiday-pics

    Rapporteren
  • Reactielink Fabian Spierings woensdag 19 augustus 2015 14:33 Geplaatst door Fabian Spierings

    Je zet me wel aan het denken Henk-Jan, die popups en sound alerts in tweetdeck zijn erg herkenbaar.

    Rapporteren
  • Reactielink Fred Zelders donderdag 20 augustus 2015 10:33 Geplaatst door Fred Zelders

    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald...
    'n Goed voornemen Henk-Jan!.
    Ik doe dat "Het Moet Allemaal Uit" regelmatig al jaren.

    ⒼⓄ‿↗⁀↘‿↗⁀↘‿↗⁀↘‿↗⁀↘ ↘‿↗⁀↘‿↗⁀↘‿↗⁀↘‿↗⁀↘‿ ‿↗⁀↘ⓌⒾⓉⒽ‿↗⁀↘‿↗⁀↘‿↗ ↘‿↗⁀↘‿↗⁀↘‿↗⁀↘‿↗⁀↘‿ ⁀↘‿↗⁀↘‿↗⁀ⓉⒽⒺ⁀↘‿↗⁀↘ ↘‿↗⁀↘‿↗⁀↘‿↗⁀↘‿ⒻⓁⓄⓌ

    Rapporteren

Laat een reactie achter

(*) velden zijn verplicht.