vrijdag, 09 september 2005 09:47

Interview Simon Werkendam (ex Young & Rubicam)

Interview Simon Werkendam (ex Young & Rubicam)

Interview Simon Werkendam (ex Young & Rubicam)

Simon Werkendam heeft 20 jaar in de reclame gezeten bij toonaangevende bureaus. Een lange tijd bij Young & Rubicam en de laatste 7 jaar was hij de W van BBCW. Vijf jaar geleden, op 44-jarige leeftijd komt de beslissing uit het management te stappen bij BBCW, eigenlijk met de bedoeling om een nieuw bureau te starten. Dit loopt anders.

Omslagpunt

‘De laatste jaren van de vorige eeuw was er de gekte van alleen maar om meer, meer, meer. Alles draaide om de share-holders die alleen maar tevreden zijn met koerswinsten. Je werkt dus eigenlijk voor de aandelenbezitters. Mensen die geen echte binding hebben met het bedrijf alleen in financieel opzicht. Dit ging mij steeds meer tegen staan want in mijn visie draait het om de stake-holders. De mensen die betrokken zijn bij het bedrijf, de klanten, leveranciers, de gemeenschap, de werknemers en hun familie.’

Het is zijn vrouw die hem laat nadenken, tijdens de Matheus Passion, over de invulling van de ‘tweede helft van zijn leven. Simon gaat de tijd nemen om dit uit te vinden en ondertussen neemt hij de zorg voor de kinderen grotendeels over. En daar hoort ook koken bij. Simon transformeerde van weekendkok naar culinaire veelvraat. Kookboeken worden verslonden, cursussen gevolgd en het internet word uitgepluisd.

Slow Food

En daar, op het internet, maakt hij voor het eerst kennis met de organisatie Slow Food. Een van oorsprong Italiaanse beweging met een eigen manifesto.

‘De Italiaanse organisatie is heel groots en wil zoveel mogelijk mensen ermee in contact laten komen. Ze willen hun ideeen verspreiden en laten zich bijvoorbeeld ook sponseren. Ze willen het positieve denken promoten en daar past het gebruik van het woordje ‘niet’ niet bij. Natuurlijk worden de sponsors wel zorgvuldig geselecteerd en moeten overeenkomen met het gedachtegoed van de beweging.’

Slow World interieur

De Slow food beweging vind steeds meer navolging in andere landen. Ook in Nederland. Per land zijn er wel verschillen te ontdekken in de uitdraging van het gedachtegoed.

‘Noem het maar een cultuurverschil dat de Nederlandse Slow Food organisatie juist alles kleinschalig wil houden dit in tegenstelling tot de Italiaanse. De Nederlanders zijn wars van commercie en willen de beweging selecter houden. En daar vinden zij sponsoring niet bijpassen.’ Een gemiste kans om meer mensen te laten kennis maken met de Slow-gedachten vindt Simon.

Genieten

Simon is erachter dat het concept Slow hem enorm aanspreekt en wil daar ‘iets mee gaan doen’. Maar wat precies. De revolutionaire ideeen van de Slow beweging worden gecombineerd met genieten. En juist deze positieve gedachten trekt Simon zo aan. ‘Hiermee krijg je natuurlijk de handen voor op elkaar. Positiviteit werkt aanstekelijk.’

In die tijd gaat hij Italiaans leren en via zijn leraar komt Simon in aanraking met Epic ures van Samos (341 – 270 v. Chr.). Een filosoof die uitdroeg dat de mens zijn geluk moest zoeken in het genieten van het leven. ‘Laten wij eten en drinken want morgen sterven wij”. Simon heeft een soulmate gevonden.

Dit is het begin van Slowworld. Een bedrijf puur met overtuiging begonnen. Een plek waar het draait om duurzaamheid, kwaliteit boven kwantiteit. Waar het draait om genieten, het echte goede genieten. Een mooi strak design interieur verpakt in een oud pand. Waar met kwaliteitsproducten wordt gewerkt. Alles ademt genieten. ‘Hiermee wil ik mijn geld verdienen.’

Simon Werkendam en Henk-Jan Winkeldermaat

Na drie jaar is het begrip Slow inmiddels een bekend begrip geworden. ‘Het begrip Slow betekent niet lui, integendeel. Om de ratrace te kunnen overleven moet je proberen een balans te vinden tussen fast en slow. Heb je net zeven jaar je werknemer opgeleid binnen je organisatie is hij dan al opgebrand omdat er geen balans wordt gecreerd.’

Komende vanuit die ratrace wil Simon juist het bedrijfsleven waar het nog steeds draait om het grote geld kennis laten maken met Slow.

‘Er is al wel een bewustwording bezig binnen het bedrijfsleven. Dit moet ook wel want er komt een generatie aan die zich juist afkeert van het snelle, ondoordachte meedoen aan de ratrace.’

Bij zijn Slowworld zit je aan de keukentafel. De plek van oudsher waar je ‘thuiskomt’ en vanalles besproken word. ‘Aan de keukentafel heb je een goed gesprek, hier worden gedachtes gewisseld. Visies komen tot stand’. Een combinatie van een serieus gesprek met genieten van eten. Met deze benadering kun je een bewustwording tot stand binnen het bedrijfsleven gelooft Simon.

De missie achter Slowworld is zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met het begrip Slow. Mensen laten zien dat leven en werken ook op een andere manier kan, bewuster. Je kunt bij Slowworld tot rust komen, genieten van een espresso, tot een geprek komen, samen een maaltijd koken. Alles is mogelijk en niks moet.

Zo is het gebruikelijk om tijdens een lezing de boontjes te doppen met z’n allen, waardoor je actiever zit en makkelijker je aandacht bij de spreker houdt. Zo kunnen er meerdaagse seminars plaatsvinden met overnachting in het centrum van Haarlem. Maar ook een receptie waar een kok terplekke de hapjes bereidt.

Voor Simon komt alles samen in Slowworld waar het echt om zou moeten draaien in het leven. Kwaliteit, aandacht, genieten. Deze begrippen wil hij uit te dragen via zijn bedrijf. ‘Het is mijn passie op deze, bewustere manier mijn geld te verdienen.’

Naar de diashow...

Naar slowworld.nl...

Naar de originele blogposting van vrijdag 9 september 2005.

Leave a comment

(*) velden zijn verplicht.