woensdag, 15 juni 2011 21:18

Kies je niche, blog je gek en neem jezelf niet te serieus

Kijk, zo zit 't. Laura Babeliowsky zegt het al jaren, Erno Hannink ook.. en volgens mij is het ook zo. 1. Kies je niche. We weten het echt wel, je kunt alles, maar toch is het advies: kies je niche. 2. Blog je vervolgens het apelazerus over je niche, je passie en deel alles wat je weet en hebt geleerd. Klaar. De rest komt vanzelf, en daarmee ook.. rijkdom (op welk vlak dan ook). Oh ja, en neem jezelf niet te serieus.

Ik kom er steeds vaker achter dat de business voor mij niet zit in 'nieuwe klanten via Google'. Ab-so-luut niet zelfs. Niemand komt zaken met me doen via Google. Niemand. SEO, SEA, SEM of wha ever laat me dus nogal koud.

Mijn business zit in de mensen die mij kennen. Mensen die me aan het werk hebben gezien, die over me twitteren, die mijn werk en kwaliteiten kennen, mensen die in me geloven en de mensen die ooit de vraag krijgen of ze een fotograaf of videoman kennen die congressen, events of interviews 'doet'. "Ja, die ken ik: punkmedia...' Etcetera.

Waarom denk ik dit ineens?

Ik kreeg een maandje geleden een DM van iemand die mij al jaren binnen de social media volgt en ik hem. Hij kent me en weet dat 'een congres nog een videoman zoekt'. Hij beveelt me daar van harte aan en men neemt contact met mij op met die mededeling. Als dan de klus tot zeer grote tevredenheid van de klant is geklaard (deze) denk ik: verdomd, als ze zo enthousiast zijn "in 1 woord: GEWELDIG!", gaan ze misschien nog wel vaker met me in zee. Tuurlijk!

Die contactpersoon is dus van zeer groot belang, en die contactpersoon volgt me al jaren via twitter, Flickr, Vimeo en blogpostings, maar vooral twitter. Die contactpersoon spreek ik overigens zelden in real life, maar des te vaker via twitter. We volgen elkaar.

Dus: Vergeet die klant die jou toch nooit direct een klus zal gunnen. Hij kent je immers niet, vertrouwt alleen het advies van degene die zijn vertrouwen heeft.

En: Richt je (als ZP'er) in je weblog of website op de persoon die jou al goed kent. Die gaat jou klussen gunnen, jou aanbevelen en veert op als jij vervolgens goed werk hebt geleverd.

Ik DM' 'm, terecht denk ik: "Als jij meer klussen voor me kunt binnenhalen moeten we snel eens over commissie praten." Hij antwoordt: "Dat jij goed werk levert straalt ook weer op mij af hoor :) Dus krijg voldoende waarde terug."

Also: Lever kwaliteit, da's een belangrijke, kies een niche, start een blog, deel alles wat je weet en leert en wees van waarde

Oh ja, om af te sluiten met een mooie video die ik vaak kijk en de daarbij behorende tip: Neem jezelf niet te serieus. Want daar gaat de wereld aan kapot. Toch Floris?

Naar Punkmedia: journalist, fotograaf, filmer >>

9 comments

  • Comment Link René Wouters woensdag, 15 juni 2011 22:44 posted by René Wouters

    Helemaal waar! En 't is eigenlijk zo simpel.... ;-) En jij hebt 't ons nog 'ns even recht voor z'n raap verteld! Bedankt!

    Report
  • Comment Link Elja woensdag, 15 juni 2011 22:53 posted by Elja

    O wat sla je de spijker weer op z'n kop! Ben net aan het proberen om op mijn site duidelijk te maken wat ik nou eigenlijk doe. Ik ga dat denk ik even heel onserieus doen. Dus. :-) Thanks voor inspiratie!

    Report
  • Comment Link Peter Becker - dreamersteps woensdag, 15 juni 2011 22:54 posted by Peter Becker - dreamersteps

    Fijn uiteengezet...dank hiervoor. Het is puur en simpel. De kern, met passie (zoals gisteren met @basboerman - ' wat zie je me doen over 3 jaar Peter?' .. Je passie overdragen en hierin je goed voelen, Joomla, of wha ever, dat weet ik niet maar dat je doet waar je passie ligt is zeker) Doordat je passie je drijfveer is geeft dat een goed gevoel en straal je dat uit. Dat bereik mensen en daar liggen de mogelijkheden.

    Ik zie het als bewegen en praten over bewegen. Delen voelt goed!

    Report
  • Comment Link Sebastian Kopp woensdag, 15 juni 2011 23:18 posted by Sebastian Kopp

    Mooie post!

    Report
  • Comment Link Martine Bakx donderdag, 16 juni 2011 14:53 posted by Martine Bakx

    Hele mooie post. En helemaal waar als je diensten aanbiedt. Maar mijn nieuwe klanten komen toch echt vooral via Google. Maar ook voor SEO blijft het goed om je helemaal te pletter te bloggen en twitteren. Al is het zaak om je niet teveel te misdragen aldaar en klanten weg te jagen.

    Report
  • Comment Link Huub Koch donderdag, 16 juni 2011 17:53 posted by Huub Koch

    Fijne post HJ! Kan jouw ervaring volledig onderschrijven!

    Report
  • Comment Link Amy van Son zaterdag, 18 juni 2011 23:30 posted by Amy van Son

    Mooie inzichten!

    Report
  • Comment Link Annelies maandag, 20 juni 2011 16:59 posted by Annelies

    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar het is wel moeilijk als je n beetje multifunctioneel bemoeial bent en meerdere dingen doet/goed in bent. Dat is waar ik een beetje last van heb. Ben dan wel voornamelijk copywriter/blogger/redacteur, maar ben straks naast dat ook social media en pr goeroe (als echte baan), leg dat allemaal maar eens in 1 zin uit aan mensen! Ik probeer al een ruim jaar mijn niche te kiezen en het wisselt nog teveel qua welke kant ik op wil. En aan wie dit leest: ik wil geen coach, dan weet je dat alvast ;-).

    Report
  • Comment Link John Knappers zaterdag, 03 maart 2012 15:28 posted by John Knappers

    HJ,
    Jaren geleden heb je mij geïnspireerd om te gaan bloggen.
    Toen heb je me eigenlijk al deze adviezen gegeven.
    Welnu, ik kan je zeggen, het heeft gewerkt!
    Gewoon doen en authentiek blijven.
    Thanks mate!
    Groet, John

    Report

Leave a comment

(*) velden zijn verplicht.