woensdag, 03 oktober 2012 22:50

Onweerstaanbare website... [met een knipoog]

Beste [HIER NAAM]

Hoe tover je jouw website om tot een onweerstaanbare website?

[blog post met een knipoog]

Aartjan van Erkel, schrijver van de bestseller 'Verleiden op internet, hoe maak je een website onweerstaanbaar' heeft vandaag zijn eerste dag van een 4-daagse seminarserie 'Onweerstaanbare Website' er op zitten. Ik heb alle 4 presentaties (totaal 5 uur) van Aartjan op video en daarnaast nog een 500 foto's gemaakt. (Let op, ik gebruik 4, 5 en 500, dus niet vier, vijf en vijfhonderd, je ogen scannen op cijfers...)

[Bakstenen zijn blokken tekst van meer dan drie regels. Precies goed dus...]

[Tussenkop hier, scant beter]
Ik heb altijd een beetje een wisselend gevoel bij cursussen, aan de ene kant word ik enorm geïnspireerd, om bijvoorbeeld als een reptiel rudimentair mijn website in te richten, een angstbeeld te gebruiken om vervolgens de oplossing aan te bieden, om mensen in actie te zetten, om in acties te denken als...

[bulletpoints, komen ze]

* Wat is het probleem dat jij oplost?

* Hoe krijg je de reptiel wakker? Eten en paartijd.

* Vergroot de grootste angst / klacht op jouw gebied.

* Overleving, relaties, geld, eten...

* Pak de meest irritante pijn.

* Lig jij wakker van je werk?

* Waar is de banaan? Direct zien waar je moet klikken.

* Big ass button... op 5 meter afstand nog te zien.

Aan de andere kant voel ik een weerzin: als iedereen deze suggesties / regels volgt, gaan websites toch gewoon erg op elkaar lijken?

Eerlijk gezegd erger ik me de laatste tijd meer en meer aan die precies-zoals-het-hoort blog post met de 5 tips, de witregels en de SEO woorden in de kop.

[HIER FOTO]

Aartjan van Erkel

Waar volgens mij veel kracht in zit, nu je er toch niet om vraagt, is humor. Het lijkt me verfrissend om tussen al die geoptimaliseerde websites met buttons en calls to action gewoon een grappige site te hebben die al die regels aan z'n laars lapt. (Ik moet nu aan recensiekoning denken, maar misschien is dat niet terecht.)

Ik was net in de MediaMarkt om een extra externe harddisk te kopen (5 uur video Onweerstaanbare website schreeuwde om een vers te vullen Terrabyte) en ik zag inderdaad dat alle MacBook's en MacBook Pro's in de Apple instore zo ver mogelijk naar achteren waren geklapt (door de medewerkers), want de primaire dierlijke reactie van een klant is om ze terug te klappen op normaal niveau (wij houden niet van afwijkend gedrag als mens, dus terug op normaal niveau, iedereen!) om vervolgens de Mac te hebben aangeraakt en 'm daarna sneller te kopen.

Verleiden. Daar gaat het dus om.

Hoe verleid je je bezoeker op je site om te doen wat jij wilt dat ie gaat doen. Aartjan van Erkel is de expert op dit gebied. Toch blijf ik dus zitten met een klein eigenwijs weerstandje in mezelf. Maar dat zal wel m'n ratio zijn, en daar moet je eigenlijk nooit naar luisteren. Buik, intuïtie, gut feeling, lef, f*ck the rules, punk, finger spitzen, een en een is drie etc...

En nogmaals: HUMOR is het nieuwe zwart. De humor in deze video, heerlijk.

Kijk 'm HIERRRR op Youtube >> [call to action onderaan]

Liever een button, zodat de aap weet waar de banaan zit en geen stress meer ervaart en rustig je site kan checken.

 

Naar Punkmedia: journalist, fotograaf, filmer >>

2 comments

  • Comment Link Ellen woensdag, 07 november 2012 18:34 posted by Ellen

    Wat een onweerstaanbare blogpost!

    Report
  • Comment Link karin r. woensdag, 07 november 2012 18:54 posted by karin r.

    kortom. lekker doen wat jij goed vindt. en natuurlijk let je een beetje op wat werkt maar het weerhoudt je niet jezelf te blijven. ook met een website. gewoon advies eruit plukken waar je denkt wat aan te hebben en voor de rest doen wat voor jou werkt. (was een beter video-onderwerp geweest dan wat je van me hebt meegenomen naar huis trouwens.)

    Report

Leave a comment

(*) velden zijn verplicht.