Audiotest: DXA-5D vs. Røde SVM vs. Zoom H4N

Eigenlijk wilde ik gewoon – vol inspiratie – gaan videobloggen over eigenheid, je eigen stijl zoeken en meer van dat soort fijne thema’s… maar toen ik m’n zaakje aan het installeren was wilde ik eigenlijk gewoon wel eens weten wat nou het beste audioresultaat zou geven. De Beachtek DXA-5D, de Røde SVM of de Zoom H4N. Mijn vermoeden werd bevestigd. (Ja, ik hou het spannend…)

Eigenlijk wilde ik gewoon – vol inspiratie – gaan videobloggen over eigenheid, je eigen stijl zoeken en meer van dat soort fijne thema’s… maar toen ik m’n zaakje aan het installeren was wilde ik eigenlijk gewoon wel eens weten wat nou het beste audioresultaat zou geven. De Beachtek DXA-5D, de Røde SVM of de Zoom H4N. Mijn vermoeden werd bevestigd. (Ja, ik hou het spannend…)

Dit is geen strakke test, dat weet ik, ik had natuurlijk zo’n sjaaltje om (om dubbele kin te bedekken, ja ijdel) en dat heeft invloed op het geluid, de afstand van de Røde SVM heeft natuurlijk invloed op het geluid en je kunt op nog veel meer manieren veel beter geluid krijgen uit alle drie. Zo, hiermee haal ik m’n test dus weer mooi onderuit.

6 gedachten over “Audiotest: DXA-5D vs. Røde SVM vs. Zoom H4N”

  1. De Zoom H4N neemt in 16 bits 48Khz op (of 44.1 Khz) en slaat dit op in een WAV bestand. Dat staat gelijk aan CD kwaliteit.
    De XH-A1 sampled het geluid met 384 Khz in Mpeg2. Dat is compressed, maar in combinatie met een goede richt microfoon kun je bijzonder goede resultaten behalen. Gebruik maar eens een Rode NTG2 hiervoor of als je iets groots moet vastleggen kun je ook large diagram microfoons (AKG120 etc) gebruiken.
    De beachtek doet niets met de compressie van het geluid maar verzwakt het wel tot een microfoon signaal niveau zodat de 5D niet wordt overstuurd. Hierdoor krijg je wel iets meer ruis (heel gering). De camera zelf slaat het geluid echter op binnen de H264 containers en die zijn zwaar compressed. Daarmee verlies je het meeste kwaliteit van allemaal.

    Pluraleyes is te koop voor Sony Vegas, Media Composer, Final Cut Pro en Premiere CS5. Deze plugin kost 149 Dollar (wat neer komt op een bedrag rond de 129 Euro).

    De nieuwe Final Cut X (in Juni op de markt via de App Store) heeft echter ook audio sync ingebouwd. In welke vorm is niet bekend, maar het is tijdens de presentatie wel genoemd.

    P.S. Hoe stonden de schakelaars op de Rode Stereo Microfoon? Vlak of gedempt?

  2. martijnvanosch

    Je bent lekker bezig de laatste tijd….
    Veel uitproberen en dan gewoon publiceren.
    Goed hoor!
    En leuk om te volgen… 😉

  3. @iGert Thanks voor je reactie. Heel helpfull. Ik heb het gevoel dat de Beachtek beter in combinatie met de Rode te gebruiken is, en niet met het Sennheiser systeem EW-100 G2.

    Het Sennheiser systeem met revermicrofoon op de Canon XH-A1 is nog steeds perfect. Ik ben nu 10 video-interviews aan het monteren die gemaakt zijn met de XH-A1 en my god daar is het geluid echt perfect, dichtbij, warm. Het beste geluid haal ik denk ik toch nog uit m’n Sennheiser met handheld microfoon.

    De Rode stond vlak.

    @martijnvanosch Thanks, goed om te horen. More to come.

  4. Hallo mensen,

    Ik heb een Zoom H4n gekocht maar heb geen idee hoe ik het apparaat moet gebruiken. Alle manuals al doorgewerkt maar kom er niet uit! Is er iemand die mij kan helpen?

  5. Robbie Veldwijk

    Erg leuk zo’n test en ja het gaat over geluid dus dan is dit ook de beste manier! Het verschil van de 1e en 2e tegenover de derde vond ik wel heel erg groot. Ik denk dan ook dat je de juiste keuze hebt gemaakt al ben ik niet heel erg bekend met deze dingen! Nogmaals leuk stukje!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven