De kracht van een ‘simple project’

Tijdens m’n Mijnmoment zomertour ontdekte ik intense vreugde. Langs bij mensen die ik ken en mensen die ik nog niet goed genoeg ken om daar wat mee te drinken, te praten, te fotograferen en te filmen. Wat een voldoening heeft me dat gegeven.

Ik ontdekte dat de echte waarde van dit project in ‘de ontmoeting’ zat.

Waar ik (bijna) alles wat ik professioneel gratis doe steeds verantwoord naar het moment wanneer die actie me geld gaat opleveren – en ik ben hierin niet de enige weet ik zeker – daar ben ik er deze zomer achter gekomen dat het heeeeerlijk is om te geven. Aandacht te geven, een fotoshoot te geven, foto’s te geven, een video-interview online te geven… het heeft me ontzettend veel opgeleverd. Ten eerste prachtige content, maar vooral verbondenheid, en ook vriendschap… Geen geld.

Bij ieder van de 50 afspraken kwam het businessmodel van Mijnmoment ter sprake. Het businessmodel is: eerlijk en open. Huh? Ja, eerlijk en open. Met andere woorden, er is geen businessmodel. Dit is een eigen project. Eentje waarbij ik ontzettend veel leer op professioneel gebied. Zo heb ik me deze zomer enorm kunnen skillen in portretfotografie en leerde ik ‘kijken’ en ‘coachen’. Van mezelf. En leerde ik mezelf kennen als een gesprekspartner met aandacht voor het verhaal van de Mijnmomenter. Ik kon stoeien met fotografische situaties en ik leerde nog beter te luisteren en tegelijk te monteren in m’n hoofd. Ik leerde m’n mond dicht te houden, stiltes te laten vallen, ik leerde dat mezelf kwetsbaar opstellen de ander het vertrouwen geeft zichzelf te openen, met prachtige verhalen als resultaat.

Een project waarin ik veel sympathie kweekte bij de mensen met wie ik af had gesproken. Overal zag ik de foto’s in avatars terugkomen, een groot compliment. En de reacties, tweets en de waardering was overweldigend. Gewoon kicken. Bijna verslavend. Deze kick zou verstoord worden als geld zijn intrede zou doen. Daarmee zou de afhankelijkheid, controle en verwachting binnenkomen. Nu was het project vrij en kon ik het ook gewoon stoppen als ik dat zou willen.

Een fijne bijkomstigheid was – en daar had ik ook niet van tevoren aan gedacht – dat ik in ieder geval 50 goede foto’s van zeker 50 genodigde Mijnmomenters had in de laatste editie #mijnmoment tussen kerst en oud&nieuw.

Anyway, ik ben me toch weer een lap tekst aan het schrijven, maar ik moest hier aan denken toen ik net de link aanklikte in een tweet van Pedro de Bruyckere @thebandb waarin een korte videodocu van 5 minuten laat zien hoe een jongen een simple project start en daarmee heel wat teweeg brengt. Het is simpel, mensen begrijpen het niet, altijd leuk, en het is gewoon sympathiek. Er zit geen verdienmodel achter. Er wordt geen geld verdiend. Er wordt aandacht gegeven, en enorm veel media-aandacht gegenereerd. Onbedoeld.

Aandacht… aandacht, aandacht…

 

Wil je mijn blog posts per e-mail ontvangen? Kijk op de abonneerpagina.

3 reacties op “De kracht van een ‘simple project’”

  1. @jochembeumer

    Dit filmpje heeft mijn dag gemaakt 🙂

    Ga zo door met je eigen projecten, de portretten zijn mooi en de verhalen echt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top