2006 wordt alleen maar leuker

Hebt u een laptop? Nee.

Bent u van plan om binnenkort een laptop aan te schaffen? Nee.

Hebt u een digitale videocamera? Nee.

Bent u van plan om binnenkort een digitale videocamera aan te schaffen? Nee.

Het was zo’n online onderzoekje waar ik begin vorig jaar aan meedeed, ik geloof van MarketingTribune. Al die producten die ik ‘binnenkort NIET dacht aan te schaffen’ zijn inmiddels WEL aangeschaft. En dat heeft de boel behoorlijk op z’n kop gezet. Het aankoopproces werd sterk aangezet door het besef dat er een grote doorbraak zou plaatsvinden op onlinegebied: Web 2.0, een term waarmee wordt aangeduid dat iedereen via internet met elkaar informatie, foto’s, video’s, van alles en nog wat deelt, ruilt en verkoopt.

Ook ik ging me verdiepen, volgde een waar-gaan-wij-ons-online-op-focussen-training, las een artikel over webloggen in Elsevier (6 mei, ik weet het nog goed), startte vrijwel meteen een weblog, kreeg bezoekers, kocht een videocamera, maakte filmpjes, foto’s, diashows, podcast-interviews en vodcast-registraties en wist me heerlijk onder te dompelen in alles wat maar met online te maken had.

En daar gaan we volgend jaar vrolijk mee verder. Een voorzichtige voorspelling: in 2006 haakt de eventbranche aan, wordt door de ondernemers in de branche ontdekt wat de mogelijkheden allemaal zijn, hoe makkelijk het eigenlijk is om video’s, foto’s en geluid op hun sites te zetten. Kortom: de branche gaat zich in 2006 uiten op internet. Let maar op.

(En anders gewoon in 2007. Laat je vooral niet opjagen.)

2005 is voor mij een erg belangrijk jaar geworden, een omslagpunt, een jaar vol ontdekkingen. Ik heb het gevoel dat 2006 alleen maar beter, sneller, makkelijker en dus nog leuker gaat worden. Er komt een doorbraak. Wanneer, waarin en waarmee? Ik heb geen idee. Maar ik stort me er vol overgave in.

Maak van 2006 je mooiste jaar ooit!

MAAR EERST HET JAAROVERZICHT NOG EEN KEER…

10 januari 2005 – De FZ Nieuwjaarsborrel in de RAI. Mijn voornemen om 2005 wat bijteriger te worden in mijn publicaties wordt goed ontvangen, en de vuurdoop kondigt zich meteen aan: de FZ Nieuwjaarsborrel in de RAI. Wat mis kan gaan gaat mis, zo lijkt ’t. De voorgenomen kritische houding wordt natuurlijk ook verwacht bij een eigen event en diezelfde week zit ik rond de tafel met Hans Bakker, directievoorzitter van de RAI. Naar het interview

21 februari 2005 – Jan van Kuyk (oud-BMW marketingdirecteur) start een nieuw bureau per 1 maart: Adriaanse / Van Kuyk Brand Events, samen met Willem Adriaanse (Joop van den Ende Theaterproducties) die pas op 1 augustus voor de volle honderd procent weg is bij Van den Ende. In eerste instantie ook met Wendy Debets (die van BMW overstapt naar het bureau), maar Wendy krijgt al snel elders een mooie functie aangeboden, bij Philips. Naar het interview

22 februari 2005 – Rob Captijn op mijn voicemail: ‘Henk-Jan, Captijn hier. Zeg, ik zit net op de site van de EVA te kijken, zie ik ineens mijn eigen concept staan: vrienden van het gedurfde denken. Ingezonden door let op: Dechesne & Boertje! Bel me effe trug.’ Klein schandaaltje, klein relletje.. altijd leuk. Dacht ik. Naar het verhaal

4 maart 2005 – Diederick van Eeden viert op zaterdag 5 maart 2005 dat hij vijftien jaar eerder is gestart met zijn organisatiebureau Van Eeden Evenementen in Den Haag. Tijd voor een interview. Diederick van Eeden heeft zijn naamsbekendheid vooral te danken aan zijn branche-initiatief: de BeachBrancheBarbecue. En zijn hoge brancheknuffelgehalte. Maar… wie is Diederick van Eeden? Naar het interview

24 februari 2005 – Sven Versteegh (PartyCompany) en John Bes (Amsterdam Events Company, AEC) gaan een nauwe samenwerking aan. Sven: Heel eenvoudig komt het hier op neer. Datgene wat John met Amsterdam Events Company doet overdag sluit heel goed aan bij wat wij ’s avonds doen. John heeft elke dag in Amsterdam 20 groepen rondlopen door deze stad en is op zoek naar locaties om overdag deze mensen besloten op te kunnen vangen. Die hebben wij.’ Naar het interview

17 maart 2005 – Hulskamp Audiovisueel opent op donderdag 17 maart haar nieuwe pand aan de A12 in Utrecht. Julia Samuel heeft tijdens de opening een gesprek met oprichter en algemeen directeur Eduard Hulskamp. Voorafgaand aan het gesprek stipt Hulskamp even aan dat veel medewerkers er die dag niet bij kunnen zijn. ‘We hebben vandaag 38 klussen en die gaan gewoon door.’ Naar het interview met Eduard Hulskamp | Naar het interview met Roland Janssen

22 maart 2005 – Ik zit met Rob de Otter en Rob de Vries in Palma de Mallorca rond de tafel (ook weleens lekker)… dan komt natuurlijk (meteen) ter sprake het na zoveel jaren uit elkaar gaan van dit duo. Rob de Otter: ‘Ik heb zulke mooie verhalen gehoord, we zouden er eigenlijk een boekje over moeten schrijven, Rob.’ Rob de Vries: ‘Van ruzie tot de volgende slimme zakelijke zet.’ Naar het interview

24 maart 2005 – Op Evenement 2005 schuif ik mijn memorecorder onder de neus Huub Caris, eventmanager bij Axa Verzekeringen. Ik gebruik dat de volgende dag in mijn commentaar… en tot op de dag van vandaag wordt me verweten geen wederhoor te hebben toegepast. Bij Leon Kruitwagen: ‘Je schrijft dat Huub twijfelt aan zijn lidmaatschap van het Genootschap voor Eventmanagers? Grappig, want Huub is helemaal geen lid.’ Naar het speedinterview

4 april 2005 – Een krachtige, spirituele man met een grootse openheid naar de mensen om hem heen en de mensen die zijn pad kruisten. Alex Verwaijen kreeg twee jaar geleden een herseninfarct met een linkszijdige verlamming. Hij zou nooit meer kunnen lopen en praten. Toch wist hij een immens gevecht te winnen en zou hij zelfs afgelopen zomer als overwinningstocht de Nijmeegse Vierdaagse gaan uitlopen. Maar de eigenaar van Het Glazen Huis in Klarenbeek is maandagochtend 4 april op 49-jarige leeftijd overleden. Naar het laatste interview met Alex Verwaijen

19 april 2005 – De borrel na de EVA prijsuitreiking op maandagavond 18 april 2005. Tijd voor de reacties, tijd voor de speed interviews. Met Bernadette Tilman (Randstad), Nico Buitendijk (Xsaga), Marcel Buining (BMW), Maurice Hartog (Joffi), Bram Nauta (Nauta Business Events en voorzitter IDEA), Leon Kruitwagen (secretaris IDEA en Genootschap voor Eventmanagers) en Wim de Vries, (Strategem en juryvoorzitter EVA). Naar de reacties

1 mei 2005 – Klaas, Roland (foto) en Frits de Boer trekken zich officieel terug uit de leiding van De Boer Groep in Alkmaar. Met de schorsing van Klaas als commissaris en Roland als directeur commerce is voor het eerst in ruim 80 jaar de leiding van De Boer Tenten niet meer in handen van de familie. Ik had een uitgebreid interview met directievoorzitter Koos Tesselaar. Naar het interview

10 mei 2005 – Ja, dit is toch wel een heel speciale dag voor me geworden. Ik had Diederick van Eeden, die maandag 9 mei een hapje kwam eten omdat ie toch in Nijmegen was, net uitgezwaaid om rond enen die nacht mijn eerste posting te doen voor mijn nieuwe initiatief: de eventbranche weblog. Binnen een week had ik webmasters aan mijn bureau die zich afvroegen hoe ik (zonder Search Engine Optimization) zo hoog in Google kon staan met mijn postings. Naar de eerste posting: FZ gaat bloggen

19 mei 2005 – Marijke Helwegen neemt 4 keer de (extra stevige) champagnefles ter hand om uiteindelijk officieel de Pure-liner te dopen. Eigenaar Philip Schellekens verwelkomd een groot gezelschap geïnteresseerden aan boord. De eerste indruk: ‘een aanvulling, geen concurrentie voor de bestaande schepen. Ocean Diva is veel groter en breder, hier heb je met een mannetje of 200 een prima gezellige avond.’ Naar het verslag | Naar de reacties

26 mei 2005 – Expo XXI aan de zuidas in Amsterdam opent haar deuren. De verwachting is hoog: prachtige foyer en een mooi terras, maar zoals een bureaueigenaar al zei (die niet met naam geciteerd wilde worden omdat hij nog wel zaken met ze gaat doen): ‘het valt me toch een beetje tegen, het expogedeelte is precies de fietsenstalling van mijn middelbare school, maar dan aangeveegd en met wat hippere kleuren.’ Naar de reacties

27 juni 2005 – John de Mol schakelt oud-compagnon Frank Wentink in om met Wentink Events ‘het meest spraakmakende media-evenement van het jaar’ te verzorgen in Studio 21: de presentatie van Talpa. De najaarspresentatie van Talpa was voor iedereen live te volgen via internet op talpa.tv en mobiele telefoons die zijn aangesloten op een UMTS netwerk. Naar het artikel

5 juli 2005 – Esther van der Meer van Center Parcs krijgt met behulp van organisatiebureau O=4 ongeveer 80 personen en klanten uit de event- en congresbranche bij elkaar voor haar Inspiration Battle. Vernieuwend en verfrissend, dit vindt men een sympathieke want kwetsbare opstelling: Vragen aan de klant wat er aan schort en hoe het dus beter kan. Naar het artikel en de foto’s

14 juli 2005 – Hét branchehuwelijk van het jaar: Sheila Gijselman van PartyPeople en Kees Verhoeven van Verhoeven Licht en Geluid. Een maand eerder getrouwd in Frankrijk, maar voor de branche wilden ze dat nog graag overdoen. Op donderdagavond 14 juni in De Orangerie in Den Bosch, met een kleine 100 relaties, vrienden en bekenden. Naar het fotoverslag

22 juli 2005 – Stuur een 88 vrouwen een persoonlijke e-mail (dus niet in BCC) met het verzoek om mee te helpen met een brainstorm over de kracht van vrouwen in de eventbranche (en het verschil met de mannen) en binnen een dag heb je een nieuwe club enthousiaste denktankers: Genootschap voor Eventvrouwen. Tot nu toe 45 leden. ‘Stop het haantjesgedrag’ is het onderwerp van de mail en met die opmerking raak ik meteen de gevoelige snaar bij velen. Naar de 45 vrouwen en hun bijdragen

16 augustus 2005 – Paul Ridderhof (52, gespecialiseerd in eventfotografie) is uit een bestand van 15 duizend Canon fotografen geselecteerd om foto’s te maken van een vierdaags evenement van Canon in Parijs. Ik had een kort gesprekje met Paul (op de foto met Menno) in zijn werkbungalow in Vinkeveen (die huisjes langs de A2 Amsterdam – Utrecht na de afslag Abcoude). Naar het interview

17 augustus 2005 – De eerste gastcolumn op de vernieuwde eventbranche weblog is van Nicoline van Straten van The Live House, over het verschil tussen mannen en vrouwen in het evenementenvak: ‘Wie niet invoelt, telt niet mee. Als geen ander merk ik de verschillen tussen de twee seksen. Bij mijn trainingen (die ik inmiddels 18 jaar geef) is de man nog steeds sporadisch vertegenwoordigd. Daarin in al die jaren geen verandering ingetreden. Op een groep van 25 zijn er gemiddeld 23 vrouwen en 2 mannen.’ Naar de gastcolumn

23 augustus 2005 – Componist, arrangeur en pianist Glenn Corneille (35) is op 23 augustus overleden na een ongeval op de A1 bij Baarn. Corneille was niet alleen een begenadigd jazz-pianist en bandleider van Do, René Froger en internationale artiesten als Allesandro Safina, hij was ook binnen de eventbranche een graag geziene muzikant. Naar de necrologie | Naar de website van Glenn Corneille

1 oktober 2005 – Spant! in Bussum hield op zaterdagavond 1 oktober 2005 een feestelijke heropening in het lang en black tie. Met personen en persoonlijkheden uit de eventbranche en de ’televisie’. Mies Bouwman kreeg een stoel voor het leven, de Japanse slagwerkformatie Tao gaf een spetterende performance van een uur in de grote zaal. Dit is de eerste keer dat Tao in haar tienjarig bestaan in Nederland speelt. We zien verder Ria Bremer, Peter Lusse enz enz. Ik heb 137 foto’s geselecteerd

3 oktober 2005 – Het record is gebroken. Naar schatting 800 personen hebben op maandagavond de FZ High Profile Brancheborrel bezocht in Eventron Rosmalen na afloop van de tweede beursdag van Festivak De Feestdagen. Op de foto feliciteren Wouter Veltman (FZ) en René Küchler (High Profile) elkaar met hun succes. Denk ik. Naar de diashow | 159 foto’s | Naar Festivak The Movie (op Google Video) | Naar Brancheborrel The Movie (op Google Video)

4 november 2005 – Eén jaar geworden: het fz smoelenboek. Naar het FZ Smoelenboek… (nooit compleet, wel lekker persoonlijk)

1 december 2005 – Roger Schreurs weg bij de Orangerie? Onvoorstelbaar. Het nieuws slaat in als een bom. De netwerker pur sang ‘heeft het werk er hier op zitten’ en begint in de binnenstad van Den Bosch – ‘ik heb al wat op het oog’ – een bureau Schreurs Co enzo, het eerste locatie-adviesbureau van Nederland. Op maandag 19 december houdt hij zijn afscheidsfeestje, de kerk is afgeladen vol..Naar het interview, met foto’s en PODCAST | Naar het feestje

14 december 2005 – Anne-Mieke vertel, je gaat weg bij Van den Tweel Horeca Groep, iedereen wil dan weten wat de reden is. ‘Er moet altijd een reden zijn om het nest te verlaten, maar écht: er is niets, geen ruzie, geen onenigheid, ik heb ook geen nieuwe baan aangeboden en ik weet ook absoluut nog niet wat ik ga doen. Ik stop ermee, ga twee weken skiën in Zwitserland en eind januari nog even naar Kenia. Dan zien we wel weer verder.’ Nee, ik wil liever niet dat je me filmt…

Nog één keer dan…

Ja, na Maradona’s Life is Life in de Google Video Box, presenteerde ik (eenmalig bleek later) vijf filmpjes in de MOET KUNNEN TOP 5. (Twee van Google Video, nummer 1, 4 en 5 van Saatchi en Saatchi, eventueel eerst hier gratis QuickTime downloaden).

1. Push it! 2. Awesome acrobatics 3. Bier reclame 4. Looks fast 5. Nog een bier reclame

Over bierreclames gesproken. Ik kreeg een mailtje van Anna Snel.

Hi HenkJan, allereerst even reageren op de top 5 in de FZ nieuwsbrief: als je DE meest geniale bierreclame wilt zien (en ik drink niet eens bier, kan je nagaan) kijk dan eens op http://www.bigad.com.au/, geluid hard en genieten.

Naar de oorspronkelijke blogposting van 2 januari 2006.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top