Carl Rhode Trendwatcher of the Year 2010

Carl Rhode consumententrends 2005

Carl Rohde Consumententrends 2005

Dr. Carl Rohde is Nederlands Trendwatcher van het jaar 2010. Hij ontving de TWOTY (Trend Watcher Of The Year) Award gisteren in de MTV Studio’s in Amsterdam. Rohde kreeg de onderscheiding vanwege de maatschappelijke waarde van zijn werk. Rohde is lector Trendwatching bij Fontys Hogeschool Marketing Management en is betrokken bij de nieuwe opleiding International Lifestyle Studies van Fontys Bedrijfshogeschool. “Deze opleiding aan Fontys kan veel betekenen voor de branche”, aldus het juryrapport.

De TWOTY Award, die voor de vierde keer is uitgereikt, is een initiatief van Trendplatform Second Sight. Die wil met deze onderscheiding het vak van trendwatcher verder professionaliseren. De TWOTY wordt beoordeeld op de waarde van zijn werk voor het bedrijfsleven, voor de maatschappij en voor de trendwatch-branche en op de door hem of haar gehanteerde onderzoeksmethodiek.

Rohde kreeg de onderscheiding vanwege de maatschappelijke waarde van zijn werk. Met name zijn internationale expansie, in de vorm van een wereldwijd trendonderzoek, zijn toenemende professionalisering en zijn ambitie om jonge trendprofessionals op te leiden worden gewaardeerd. “Indrukwekkende internationale expansie en professionalisering in het afgelopen jaar. De opleiding aan Fontys kan veel betekenen voor de branche”, aldus de jury.

Carl Rohde Consumententrends 2005 Van Nelle Ontwerpfabriek Rotterdam

Academisch trendwatcher

Carl Rohde (56) heeft de afgelopen 20 jaar een topreputatie opgebouwd als ‘academisch’ trendwatcher. Hij leidt www.scienceofthetime.com, een wereldwijd netwerk van trendwatchers en marktonderzoekers. Hij publiceert geregeld over onderwerpen op het gebied van trends in (inter)nationale vakbladen en tijdschriften. Ook houdt hij wereldwijd lezingen.

Daarnaast is Rohde lector Trendwatching aan Fontys Hogescholen. Lector en kenniskring doen onderzoek naar (mentaliteits) trends wereldwijd, naar diverse trendwatch-methodieken en naar de betekenis van trends voor innovatietrajecten in bedrijven en (overheids)organisaties.

Wereldwijd onderzoek

Samen met Fontys leidt Rohde een internationaal onderzoek, waarvoor 6000 internationale studenten van 26 universiteiten wereld hun input leverde ten aanzien van de tien leidende mentaliteitstrends. Sinds 2007 is Rohde betrokken bij de opstart van een nieuwe HBO-opleiding International Lifestyle Studies, die in september 2010 gaat starten. Studenten houden zich vier jaar lang bezig met (internationale) trends en met diverse trendwatch-methodieken. Daarbij leren ze de vertaalslag te maken van trends naar kwalitatief hoogstaande innovatie concepten voor combinaties van tal van lifestyle-branches.

Inflatie van het vak

Rohde onderstreept het belang van de TWOTY, omdat het vak van Trendwatcher aan inflatie onderhevig is. “Iedereen die vier dagen naar New York gaat en zijn of haar ogen openhoudt, kan zich trendwatcher noemen. Op zich is dat mooi, want het vak leeft en groeit. Veel trendwatchers zijn bijna eenpitters. Maar wij werken met duizenden ogen wereldwijd en onderzoeken we methodologisch wat er in een caleidoscoop van doelgroepen ‘cool ’ gevonden wordt. En wij hebben alles in huis om een internationaal solide netwerk te vormen.”
De multidisciplinaire vakjury voor TWOTY 2010 bestaat onder andere uit Joost Augusteijn (Rabobank), Marja Ruigrok (Ruigrok | NetPanel), Roek Lips (Nederland 3), Franska Stuy (Sanoma Magazines), Sabien Duetz (Hema) en Nannet van der Kleijn (Amfi/ HVA).

Wil je mijn blog posts per e-mail ontvangen? Kijk op de abonneerpagina.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top