De kracht van zo’n meedenkende journalist

Leermoment! Inschatting en werkelijkheid. Ik krijg een aanvraag binnen van een goede klant, Syntens inderdaad, snap de briefing, schat de opdracht in en doe een offerte de deur uit. Offerte wordt meteen retour goedgekeurd.

En dan.

Dan kom ik er tijdens de opname achter dat ik zo enthousiast wordt over de inhoud van de presentatie, van innovatieadviseur Anke Wiersma (aan wie ik ooit gekoppeld ben door Martijn Aslander, kom ik later nog even op terug), dat ik meteen na de presentatie voorstel het anders aan te pakken.

Lang verhaal kort: de output van de oorspronkelijke opdracht: 2 video’s – 1 van anderhalf uur en 1 hoogtepuntenvideo van 3 minuten – wordt nu 10 video’s: 1 van anderhalf, 1 hoogtepuntenvideo van 3 minuten, 1 compilatievideo van 7 minuten en 7 video’s van gemiddeld 10 minuten van het in hoofdstukken ingedeelde hele verhaal. Pfoe, van 2 naar 10 video’s wordt in workflow vertaald als van 1 dag montage naar 1 week montage.

En zo geschiedde.

Toch zit daar, denk ik, de meerwaarde in van mijn service, of mijn kracht. Ik zie – als journalist of oud-hoofdredacteur, zeg maar als meedenker – dat het effectiever is om 10 video’s te spreiden in 10 blog posts die je op 10 momenten onder de aandacht kunt brengen van je doelgroep, dan dat je op één moment, in bijvoorbeeld één blog post en in één nieuwsbrief aandacht besteedt aan een integrale video van dik 80 minuten.

Daarbij is de tijdsaanduiding in de video, in deze situatie 01:21:29, voor veel mensen DE BELANGRIJKSTE REDEN om helemaal niets te gaan kijken. Maar als je het hapklaar aanbiedt op verschillende momenten, iedere week één bijvoorbeeld, dan wordt het rendement op je video-euro wel gemaakt.

Net als ik ooit een presentatie van 2 uur van Martijn Aslander opknipte in 12 hoofdstukken. Dat was naar Syntens toe ook het voorbeeld dat ik met de presentatie van Anke voor ogen had. Dat werd namelijk megagoed ontvangen, kijk maar naar het artikel ‘Werken kan zoveel slimmer. Tips van een lifehacker’ op de VK Banen site. In totaal meer dan 45 duizend keer bekeken (net zitten optellen).

En ja, ik heb liever dat de video’s die ik maak goed worden bekeken dan in views blijven steken onder de 100 of zelfs 10.

En Anke is er heel blij mee: https://twitter.com/#!/ankewiersma/statuses/175502474638139394

Resultaat of gevolg voor mij: nog eenzelfde opdracht van dezelfde vaste klant, Syntens dus. Output weer: 3 minuten compilatie, meerdere video’s op thema en een totale versie van drie kwartier. Prijs is wel iets verhoogd, maar dat werd meteen begrepen.

Heerlijk.

HIeronder alle tien video’s. Eerst de 3 minuten, dan de 7, dan de 7 ‘hoofdstukvideo’s’ en als laatste de complete video van bijna anderhalf uur. Inderdaad precies de andere volgorde als in de montage.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven