Dick van der Graaf: ‘Albert Heijn start digitaal tv-kanaal’

Donderdag 1 december 2005 – Commercieel directeur Dick van der Graaf van Endemol Nederland kijkt tijdens het NTE New Technology Events discussie diner in de toekomst: ‘Je hebt Talpa, maar de andere nieuwkomer is Albert Heijn! Albert Heijn is de partij die binnenkort begint met een pilot op het gebied van narrowcasting in haar winkels. Dat wordt een briljant succes! Dat koppelen ze aan airmiles, ze gaan een eigen digitaal kanaal beginnen waar ze hun internet aan koppelen, noem het maar op. Sterker: ze gaan 2 procent meer marktaandeel halen in de fast moving consumer markt. Ze nemen daarvoor de producent over die dat nu allemaal maakt. Dat u dat vast weet.

En hij vervolgt (eveneens achterin de podcast, rond minuutje 16): ‘Dat onze omzetverdeling van Endemol, die integratie heeft te maken met het feit dat 50 procent van onze huidige klanten komt, de broadcasters, 40 procent van de adverteerders en 10 procent rechtstreeks van de consument. De TROS wordt die tv-producent en Talpa is het énige bedrijf in Nederland wat écht geïntegreerd is: ze hebben een productiebedrijf, ze hebben broadcasting, ze hebben digitale themakanalen en John verdient zich blauw aan mobiele telefonie. Ik wens u nog een prettige voortzetting.’

Download 2005_12_01_dick_van_de_graaf_op_new_technology_event_2005.mp3

‘Fragmentatie van televisieaanbod gaat nu écht gebeuren. Over twee jaar ziet televisie er volstrekt anders uit: Talpa is verdubbeld, want John begint per 1 september volgend jaar gewoon een volgende zender, hij heeft toch centen zat; zes procent gewijd aan digitale themakanalen, op dit moment zijn het er zo’n 25, maar volgend jaar al honderd, waarvan een stuk of twaalf van ons, van Endemol want we gaan daar volgend jaar mee beginnen.

‘Waarom gaat die ontwikkeling plaatsvinden? Dat heeft te maken met het feit dat … als je alle huishoudens optelt met een schotel, digitenne, huishoudens die in de komende jaren IP-TV gaan aanschaffen – ofwel via KPN, of Tiscali, of via Orange wat per 1 maart samen met Wanadoo één merk gaat vormen – dan heb je het over ruim 1 miljoen huishouden die via een ánder kabeltje dan het bekende kabeltje naar televisie kijken. En hoe komt dat nou? KPN en een andere partij hebben besloten om dat zelfde aanbod dat u nu al heeft plús een aantal andere kanalen aan te bieden voor maar 7 euro 95. Dat is ongeveer de helft van het huidige kabelabonnement. Dus dat schiet lekker op.

‘En waarom gaat het nog meer allemaal gebeuren? Omdat wij over 10 duizend uur library-materiaal beschikken, dat zijn bestaande sterke merken die tegen hele lage kosten – omdat ze namelijk niet in de boeken staan – beschikbaar komen. En een andere reden: we kúnnen als Endemol niet anders dan goedkoper te produceren. En dat gaan we ook doen.

‘En dan is er nog een heel vervelende reden en dat is het conflict wat bestaat tussen de broadcasters en de rightowners. In plaats dat je nou samenwerkt, dan kun je er namelijk allebei geld aan verdienen, denkt de ene partij dat-ie belangrijker is dan de andere partij. Maar dat ís gewoon niet zo. Het is heel simpel: content is belangrijk, maar broadcasting – en dat zal Patrick (Tillieux) straks ongetwijfeld gaan vertellen – is net zo belangrijk. Althans in deze fase van de markt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven