Everybody fuckin’ talks about it, but nobody does it

I can do it myself. See, everybody fuckin’ talks about it, but nobody does it. Een onwaarschijnlijke Gary Vaynerchuk uitdrukking, die zo waar is. Ik werd er meteen door gegrepen. Do it yourself past goed bij me, als oorspronkelijk krantenjournalist (“De krant is dicht jongens!” en “Pats, weer 450 prachtige kwaliteitsmillimeters kunnen door”) en vakbladjournalist die zichzelf de kunst van fotograferen en video maken heeft aangeleerd, van A tot Z, en nog steeds niet is uitgeleerd. De punk in Punkmedia geeft dat aan, de do it yourself-mentaliteit.

Anyway, toen ik door een stomme inschattingsfout deze voor mij toen nog onbekende Gary Vaynerchuk had gemist tijdens Emerce eDay (september 2009) kwamen de eerste videobeelden gelukkig al snel op YouTube. Grappig is dat de eerste video die ik zag meteen het meest indrukwekkend is gebleven, door zijn ‘authentieke’ ruwe registratie en de start met het inhoudelijke hoogtepunt van Vaynerchuk’s betoog.

You have to hussle.

We schrijven 16 mei 2009, dik een half jaar geleden dus. Op YouTube verschijnt deze video waarin Gary Vaynerchuk komt vertellen hoe hij met social media, hard werken en doing what you love the most een miljoenenbusiness heeft opgebouwd. Nou eigenlijk, een inleiding schrijven over Gary Vaynerchuk is als het uitleggen van een mop, je moet hem gewoon bekijken. Raak geïnspireerd hoe deze New Jersey-guy de wereld verovert met zijn verhaal about passion. Neem even 10 minuten van je tijd, bekijk deze video, neem ontslag en begin voor jezelf met datgene waar je hart ligt.

Let op, de tijd staat niet stil, Gary antwoordt in deze video (mei 2009 dus) dat hij ‘350.000 followers on twitter’ heeft, alsof dat niet genoeg is, inmiddels staat de teller op 846.844. Waarom? “Because I care.” Gary legt uit dat je op twitter of op welk social media platform dan ook vooral moet luisteren en antwoord geven.

Why are so many people following you? Why are you a phenomenon?
“I care. What people need to understand is the way we communicate now is so different, and the platforms have been redefined. I was a wineshopholder in New Jersey, had a passion about wine, took a camera, start putting it out there and just hussled, worked every day, answered every e-mail…”

De wereld is compleet veranderd, gaat @garyvee (on twitter) verder, marketing is veranderd, zakendoen is veranderd: “it’s a two way conversation now…People wanna interact and I interact a lot.”

Wat is twitter? Gary vertelt dat hij dit vanaf het begin van Twitter eind 2006 al aan het vertellen is wat het nou eigenlijk is. Can you explain it?
“People had a billion different things, here’s what it really is: it’s word of mouth on steroids. It’s the fact that you can put something out there, and the people that care about that – if it’s quality, ’cause content is always king – it gets expanded in so many directions and that the real power of it. Everybody has now a voice, it’s not a certain select view.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven