Inhoud boven alles, audience first

Als trained journalist ben ik ooit begonnen bij de Gelderlander in Nijmegen, heb daar geleerd om snel leesbare verhalen te schrijven.

In 2000 ben ik als hoofdredacteur bij Reed Business gestart voor vakblad FZ om al snel te worden gegrepen door digitaal publiceren (met goed gelezen nieuwsbrieven en blogs).

In 2005 heb ik besloten om volledig te focussen op online en werd desgevraagd hoofdredacteur internet bij High Profile Events. Daar leerde ik mezelf het vak van fotograaf en videograaf aan, om in 2008 als zelfstandig ondernemer te starten.

Ik zocht naar een naam voor m’n eenmanszaak en een vrije URL. Zoals Guido van Nispen ooit in 2005 zei in een interview dat ik met hem had: “Internet is dé punkvorm in het medialandschap.”

Het werd Punkmedia.nl.

Met Punkmedia lever ik foto’s en video’s van event, congressen, sprekers en interviews. Nog steeds zo snel en actueel mogelijk als in m’n Gelderlander-tijd.

Inmiddels heb ik een kleine 2 duizend video’s op Vimeo en Youtube staan, en zo’n 80 duizend foto’s op de online fotokanalen als Flickr (sinds 2005).

Wat ik belangrijk vind is om niet alleen in beeld, licht en geluid kwaliteit te leveren, maar om de goed te weten voor wie dit materiaal is bedoeld. Audience first inderdaad. Daarbij let ik sterk op het momentum, en dat is meestal: zo snel mogelijk.

Ik heb liever dat de boodschap goed overkomt van een video en dat het licht en geluid perfect is, dan dat die video in al zijn kleuren, schaduwen en highlights de meeste informatie in de pixels naar boven haalt.

Inhoud boven alles, audience first.

(Deze tekst heb ik net gepubliceerd op LinkedIn. Ik heb een aantal weken de stekker uit Facebook, Instagram, Whatsapp en LinkedIn getrokken, om te zien of dat te doen is, in mijn situatie. Niet dus. Ik zit overal weer op. Miste het. Voor LinkedIn geldt dan dat je helemaal clean als beginner opnieuw alles op moet starten. Vandaar.)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven