PartyPeople: snelle groei door persoonlijke aanpak

Meiden waren het – maar aardige meiden. Welmoed Fokkema en Sheila Gijselman. De eerste freewheelde sinds 1997 door het eventleven met PartyPeople, de tweede sloot zich daar eind 2000 bij aan. Alle twee waren ze toen al gepokt en gemazeld in het eventvak. Ze sprongen bij waar dat nodig was. Detachering, zeg maar, om de officiële term te gebruiken.

Inmiddels geniet Welmoed van een leven in Sicilië. Ze werkt nog steeds in eventenvak en werkt samen met PartyPeople op het gebied van incentives. Sheila heet niet langer Gijselman maar Verhoeven-Gijselman. En PartyPeople? Dat maakt nu serieus werk van groei en timmert flink aan de weg. Het bureau richt zich tegenwoordig veel meer op de organisatie van events en veel minder op detachering (al werkt het nog wel eens als trouble shooter voor collega-bureaus).

Van de vrijblijvendheid van de eerste jaren van PartyPeople is weinig meer over. Plezier? Natuurlijk, dat blijft belangrijk. Maar er is nu een serieus bedrijf tot stand gekomen. Jaarlijks neemt de omzet flink toe (met twintig procent, naar eigen zeggen), net als het aantal medewerkers. Het belang van de frontvrouw wordt steeds kleiner. “Ik heb klanten die me al trouw zijn sinds de tijd dat ik nog bij de eventafdeling van de Efteling werkte, zo’n vijftien jaar geleden. Maar ik zie nu een verschuiving bij de klant: ze zoeken minder Sheila en meer PartyPeople”, zegt Sheila Verhoeven- Gijselman. “Dat is goed voor de continuïteit. Het hoort bij een volwassen bedrijf.”

Wat niet veranderd is, is de persoonlijke, vrolijke en no-nonsense aanpak die zo kenmerkend is voor de twee initiatiefnemers van PartyPeople. “Laat ik heel eerlijk zijn: ons onderscheid zit niet hoofdzakelijk in creativiteit of organiserend vermogen. Natuurlijk hebben we dat in huis, vanzelfsprekend. Wat wij doen is gewoon goed, niet meer en niet minder. Maar wat ons écht onderscheid is onze marketing en persoonlijke benadering van onze opdrachtgevers en leveranciers. Het is de klik tussen de PartyPeoples, leveranciers en de opdrachtgever die succes oplevert”, zegt Verhoeven-Gijselman. “We zitten hier met een groep jonge enthousiaste mensen. Allemaal persoonlijkheden met een eigen sterke wil. Daardoor vlamt het af en toe wel eens op kantoor, maar het maakt je wel sterk. En allemaal werken we vanuit dezelfde gedachte: mouwen opstropen, gewoon doén, gaan met die banaan.”

Volhouden

Elk voorjaar en elk najaar selecteert PartyPeople twintig potentiële nieuwe klanten. Veertig per jaar dus. “Die gaan we bellen, uitnodigen, iets leuk sturen. Gewoon een kwestie van volhouden – op een leuke manier natuurlijk. Op een gegeven moment zegt zo’n klant: ‘we moeten eens gaan praten’.”

Bellen doen natuurlijk wel meer bureaus, iets leuks opsturen ook. Maar luidt het gezegde niet: c’est la tone qui fait la musique’? “Ik vond onze sleutelactie erg leuk. We stuurden een sleutelhanger met auto- en huissleutels met daaraan alleen een adreslabel. Natuurlijk kregen we daarover telefoontjes. En wij konden dan zeggen: ‘wat fijn dat u de sleutel tot onze samenwerking hebt gevonden…’ Enzovoort, enzovoort. Ach, ik bedoel maar: niks hoogdravends, gewoon een geintje, maar het werkt wel.”

Volgens Verhoeven-Gijselman waarderen de klanten ook de open calculatie die het bureau hanteert. “We leggen uit welke kosten er gemaakt worden, hoe die zijn opgebouwd en berekenen ze zonder provisie door. Ons honorarium is dus geen percentage van de omzet. We berekenen gewoon een uurtarief op basis van voorcalculatie. Klanten kunnen daarom precies zien hoe ze eventueel kunnen besparen. Ook op ons honorarium. Er zijn bijvoorbeeld klanten die ons inschakelen voor concept en organisatie, maar ons niet nodig hebben op de avond zelf. Dan zijn ze goedkoper uit.”

Wakker schudden

Verhoeven-Gijselman ziet dat haar bureau steeds vaker gevraagd wordt voor bijeenkomsten met een zakelijke doelstelling. “Niet omdat wij veranderd zijn, maar omdat de markt veranderd is. Privétijd wordt voor iedereen steeds belangrijker. Een medewerker geeft zijn vrije tijd niet zo snel meer op voor een bedrijfsfeest. Maar voor een zakelijke bijeenkomst waar hij daadwerkelijk wat aan heeft, ligt dat anders.”

Voor de aanpak van PartyPeople maakt dat weinig verschil. Zoals gezegd: gewoon doén!, “We kregen bijvoorbeeld de opdracht een evenement te organiseren waarmee het salesteam wakkergeschud moest worden en dat op het netvlies gebrand moest staan. We hebben het thema ‘wakker schudden’ toen heel letterlijk uitgewerkt. De meetings waren niet overdag maar ’s nachts. We maakten de deelnemers om drie uur ’s nachts wakker voor een boswandeling, er was een nachtontbijt, een act in het bos, en aansluitend waren er verschillende meetings. Om 12 uur ’s middags kon iedereen naar bed. Een simpel idee, effectief, het kost niets extra, en toch voldoende onderscheidend.” Dikke pret was bij de prijs inbegrepen natuurlijk. Want wat er ook in de loop der jaren is veranderd, PartyPeople blijft wel PartyPeople.

tekst Paul Schoof foto Michel Zoeter Photomicz    

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven