School werk en passie

School, opleiding… belangrijk.

Na de Willem de Zwijgerschool in Borculo naar de MAVO in Eibergen en de HAVO (RSG) Lochem.
Fysiotherapie gestudeerd in Enschede en Nijmegen, journalistiek in Tilburg.

Werk, tuurlijk… belangrijk.

Gewerkt bij De Gelderlander, Brinkman Publishers, Reed Business en High Profile Uitgeverij.

How to get more eyeballs on your stuff?

In 2005 sloeg de vonk over. Ik kreeg als hoofdredacteur bij Reed Business in een tweedaagse seminar “How to get more eyeballs on your stuff” te horen dat ‘jullie als journalisten over twee jaar interviews gaan doen met een videocamera’. Ik heb niet gewacht tot die camera’s beschikbaar kwamen, maar kocht er in dezelfde maand nog één. Een EISA award winning Panasonic videocamera. Niemand wist wat ie moest doen, maar ik ben gewoon gestart, heb mezelf filmen en monteren geleerd door simpelweg te doen.

Gratis videoplatforms waren er nog niet. Ik was een van de eersten in Nederland die zijn video’s op Google Video zette, het eerste gratis online videoplatform. Via Dailymotion, Blip.tv schakelde ik over naar Vimeo (2005) en YouTube (2006). Inmiddels heb ik bijna duizend video’s op Vimeo en 300 andere video’s op Youtube.

Monique van de Venne (1975) en ik, Henk-Jan Winkeldermaat (1970), startten op 1 januari 2008 met Punkmedia. In de beginjaren waren we uitsluitend bezig met het maken van video’s: voornamelijk eventsvideo en interviewvideo, soms een bedrijfsvideo, later kregen we daar steeds meer foto-opdrachten bij: congres-, event- en portretfotografie. Monique is video editor, van origine styliste, ik videomaker en fotograaf, van oorsprong journalist (en een ‘blauwe maandag’ fysiotherapeut).

Sinds 1995 heb ik bij verschillende uitgeverijen gewerkt als journalist, verslaggever, eind- en hoofdredacteur. In 2000 trad ik in dienst bij Reed Business als hoofdredacteur van bedrijfsevenementen vakblad FZ, in 2006 maakte ik de overstap naar High Profile Uitgeverij om als hoofdredacteur internet verantwoordelijk te zijn voor de content op highprofile.nl, nu events.nl en de wekelijkse EventFlash (hier mijn laatste afscheids Flash) en tweewekelijkse LocatieFlash. High Profile kreeg onder mijn hoofdredacteurschap een highprofile.weblog, een highprofile Flickr (2006), Youtube (2007) en Twitter-account (2007).

In 2005 groeide ook mijn liefde voor fotografie. En voor bloggen en nieuwe media. In augustus 2005 linkte ik voor het eerste vanuit een wekelijkse nieuwsbrief naar een slideshow op Flickr. Ik wist niet wat me daarna overkwam, de hele uitgeverij rolde over me heen… Waar had ik dit vandaan? Wat prachtig! De credits hiervoor gaan naar Hans Mestrum, de toenmalige ICT-trendwatcher van Tulip Computers die op zijn blog Hansonexperience.com alle nieuwe ontwikkelingen zelf testte op gebruiksvriendelijkheid (toen ik deze blog post las leerde ik voor het eerst Flickr kennen). Een grote bron van informatie en inspiratie. Hans, bedankt!”


136368904 2a2f47fdd1 z
27 april 2006 – Met m’n Eisa-winning Panasonic win ik ‘het beste verslag van Blognomics 2006‘ (prijs: iPod hifi)
Foto: Fred Zelders

2000: Hoofdredacteur FZ | 2006 Hoofdredacteur Internet High Profile

Het belangrijkste vormende moment was een interne tweedaagse training voor hoofdredacteuren en uitgevers bij Reed Business, in maart 2005: “How to get more eyeballs on your stuff”. Daar sprong de persoonlijke vonk over van print naar online. Daar startte ook de journalistieke videoproductie. Verteld werd dat ‘jullie journalisten over twee jaar allemaal met videocamera’s op pad gaan’.

Binnen een maand kocht ik mijn eerste videocamera, wist van toeten noch blazen, maar wist wel dat een Eisa-award winning Panasonic videocamera (zie foto) goed genoeg zou zijn. Vanaf dat moment ging ik de markt op met een videocamera en werd binnen Reed Business de eerste camjo (camera-journalist). Op de dag (15 februari 2006) dat ik werd gepolst voor een functie om als chef businessvideo een videoproductie-afdeling op te zetten, vertrok ik bij Reed Business om bij High Profile Uitgeverij de mooiste baan ever te krijgen: die van hoofdredacteur internet. Met de volledige focus op online en de handen vrij voor mooie nieuwe initiatieven. Print was vanaf dat moment passé. 1 april 2006 was het startpunt van online nieuwsredactie, bloggen, video, fotografie en tekst dat in dienst stond van online content creation bij High Profile.

Mede door Marco Derksen van Marketingfacts die me ervan overtuigde dat ik voor mezelf zou moeten beginnen, startte ik op nieuwjaarsdag van 2008 met Punkmedia. Vanaf dat moment ging de mooiste baan ever, die van hoofdredacteur internet bij High Profile over in de meest avontuurlijke en beste beslissing ooit: als zelfstandig professional in journalistieke producties, online videoproducties en fotografie.

Bij het zoeken naar een bedrijfsnaam heb ik goed gekeken naar mijn eigen ontwikkeling: ik had mezelf alles aangeleerd, ik kon alles inmiddels zelf: fotograferen, bewerken, filmen en monteren. Van A tot Z, van het interview tot de video op Youtube of Vimeo. Punk is DIY, do it yourself en dat past bij me. Punkmedia.nl was nog vrij als URL, dus dat werd ‘m. Nog even checken bij m’n vader, die vond het niks, dus Punkmedia ging het worden. (Geintje pa.)”

4343534707 422b667f63 o
9 februari 2010 – Safer Internet Day filmen met de 5D Mark 2 en de 200mm 2.0
Foto: Paul Ridderhof

2008: het grote avontuur Punkmedia start

De naam Punkmedia komt uit een interview dat ik ooit had met een grote inspiratiebron van me: Guido van Nispen. Guido zei in dat interview dat ‘nieuwe media toch een beetje de punk is geworden van het medialandschap’. En daar was ik volop mee bezig: nieuwe media. Punk sloeg daarin ook nog eens op mijn manier van aanpak, de DIY-methode, do it yourself.

Ik heb mezelf alles aangeleerd, heb voor sommige onderdelen (Final Cut Pro videomontage) een Apple certified-cursus gedaan bij College of Multimedia in Amsterdam (aanrader), maar voor de rest komt mijn video- en fotografiekennis en -kunde uit online aangeboden tutorials en How-to video’s op Youtube, Vimeo etc… het meest denk ik geleerd te hebben van mijn fouten en van collega’s die zo sociaal waren om me zaken goed uit te leggen. Die eigenschap heb ik zo gewaardeerd dat ik die zelf ook in praktijk ben gaan brengen. Ik wil mijn kennis en kunde online delen, zodat meer mensen prachtige dingen gaan maken.

Een eigen project waar ik bijzonder trots op ben is een eindejaarstraditie waarin ruim 200 personen uit mijn netwerk hun belangrijkste moment van het jaar delen. Eindejaar 2013 wordt de tiende editie gepubliceerd. Verdwaal in de verhalen op mijnmoment.com >>

Kernwoorden voor mij zijn: echtheid, passie, kwaliteit, ambacht, aandacht, kwetsbaarheid, professionaliteit, vrijheid, creativiteit en inspiratie.

En ik ben een online project begonnen over innovatie en innovators: topinnovators.nl >>

Oh ja, my number one blog post: Kies je niche, blog je gek en neem jezelf niet te serieus >>

11755878 10152773050157242 7446923033071930915 n

Ik woon samen met Monique van de Venne en heb met haar drie schatten van kinderen Kiki (2006), Joep (2008) en Boris (2010).

Punkmedia | Tramstraat 22 | 7241 CJ Lochem
06 3456 3684 | info@punkmedia.nl

Naar punkmedia.nl/blog >>
Naar Mijnmoment.com >>
Naar Topinnovators.nl >>

Wil je mijn blog posts per e-mail ontvangen? Kijk op de abonneerpagina.

2 reacties op “School werk en passie”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top