Commercieel of exclusief? Geld of impact? Kwantiteit of kwaliteit?

Het liefste wat ik doe is bladen maken. Het liefste wat ik deed was bladen maken bedoel ik. Sinds print voor mij een gepasseerd station is – wat een gedoe was dat – en ik alleen nog online content maak, voel ik dat het bladenmaken nog steeds maar anders door m’n aderen stroomt.

Het liefst speel ik online tijdschriftje maken. En tekenen van zo’n behoefte zitten bijvoorbeeld in het Mijnmoment project, of het Topinnovators. Dat zijn dan geen online tijdschriften, ik wil er wel naar toe dat beide projecten uit gaan groeien tot een community-weblog.

Met de groepsblog van Mijnmoment ga ik binnenkort van start. Ik hoop dat iedereen die ik vraag om bijdragen te leveren van harte meedoet en iedereen die ik vraag antwoord geeft op mijn specifieke persoonlijke vraag. 

Typisch trouwens, in de afgelopen 3 weken zijn mijn gedachten weer heen en weer gegaan, deinend op de adviezen van mensen die ik hoog heb zitten: Marianne Zwagerman die me uitlegt hoe ik Mijnmoment commercieel succesvol zou kunnen maken, Kim van Velzen, Emile Peters, Marco Derksen en Rob Captijn die me drie Aviertjes stuurt met daarop een soort Mijnmoment manifest waarin juist meer de term exclusiviteit bij mij blijft hangen. Commercieel of exclusief? Geld of impact? Kwantiteit of kwaliteit?

Rob zette de veranderdillema’s achter elkaar.

Een premium organisch gegroeid fluistermerk vindt zich bij de zoektocht naar een verdienmodel altijd voor dilemma’s geplaatst. Verruil ik kwaliteit voor kwantiteit? Verruil ik totaal curatorschap voor een prikbord? Verruil ik schaarste voor beschikbaarheid? Verruil ik sympathie voor commercie? En verruil ik authenticiteit en integriteit voor geld? Wat ben ik bereid in te leveren voor schaalgrootte, publieke bekendheid en beloning? En dan heb je het alleen nog maar over de effecten van de verandering, nog niet eens over waar je dan feitelijk je geld mee verdient.

Mijnmoment blijft klein, sympathiek, schaars en kwalitatief… Nog sterker dan voorgaande jaren.

Alleen het idee dat ik in eerste instantie had, om een groepsblog te starten met de 228 bloggers die allemaal mooie dingen te vertellen hebben, ook buiten de kerst en oud&nieuw periode, dat idee had ik ondergesneeuwd een beetje laten varen.

Tot vanavond.

Ineens dacht ik: ik hou van bladen maken, van online tijdschriftje spelen, van mooie verhalen van interessante mensen… Ik start vanavond met de groepsblog.

Dus een handvol bloggers is vanavond via de mail uitgenodigd. Aartjan van Erkel, Anke Wiersma, Arno Wip en Cor Noltee. Ieder met een verzoek een bijdrage te leveren, ieder met een persoonlijke vraag waar waarschijnlijk prachtige leerzame verhalen uit voortkomen.

Niet te lang nadenken over geld verdienen, gewoon starten met dingen die gewoon leuk zijn. Daarin zit de grote waarde.

Wil je mijn blog posts per e-mail ontvangen? Kijk op de abonneerpagina.

1 reactie op “Commercieel of exclusief? Geld of impact? Kwantiteit of kwaliteit?”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top