Synagoge

“Bekendheid geven aan de geschiedenis van de Joodse medeburgers in de gemeente Lochem en de herinnering aan hen levend houden door onder meer het organiseren van verschillende activiteiten in de voormalige Synagoge”. Dat is het doel van de Stichting Synagoge Lochem. Op synagogelochem.nl lees ik dat van de 118 weggevoerde Lochemse Joden er 18 terugkeerden.

Via Google en Google Streetview heb ik gekeken in welke huizen deze mensen woonden, veel in het centrum en in de buurt van de synagoge. Als ik laat in stilte door de Walderstraat loop met Lola, passeer ik de huizen waar in en na de oorlog andere mensen kwamen te wonen.

Foto gemaakt op vrijdag 27 november om 14:51 uur
met de Sony 135mm 1.8 GM op de Sony A7III, 1/200 sec bij f/1.8, ISO 100

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven