Bloggen in de eventbranche (2) | commentaar FZ 4 2005

Elke seconde komt er één bij. Ja sorry hoor, maar ik kan er maar niet over uitgepraat raken, ik kan eerlijk gezegd eigenlijk nergens anders meer over praten, het lijkt zelfs verslavende trekjes aan te nemen… maar niet voor niks want populair is het blijkbaar wel, elke seconde komt er één bij.

Webloggen. Het is definitief een feit (want het is een item geweest op het NOS Journaal, zaterdag 6 augustus): webloggen is immens populair aan het worden. Volgens Paul Molenaar, CEO van Ilse Media, aanbieder van de grootste gratis weblogfamilie web-log.nl, zijn er in Nederland 400 duizend mensen die een weblog hebben, Technorati (technorati.com, een soort Google voor weblogs) zoekt inmiddels al in 14,7 miljoen weblogs wereldwijd.

10 mei ben ik begonnen met mijn weblog, het is dan bescheiden ‘hot news’ te noemen dat juist een hoofdredacteur gaat bloggen (tik eventbranche in Google in en je ziet waarom). Door ICT trendwatcher Hans Mestrum bij Tulip Computers word ik in zijn postings nog steeds aangehaald als ‘de bloggende hoofdredacteur’. Het is ongebruikelijk en daarom juist ook weer zo leuk. Niet dat ik nou zo’n early adaptor ben, de grote massa journalisten is me alleen nog niet gevolgd, maar dat komt nog wel. Eenmaal besmet altijd besmet.

Ik kan lang uitweiden over de reden waarom weblogs volgens mij zo populair zijn, maar om het kort te houden: het gaat om de lage drempel. Geen u, maar jij. Dat gevoel. Je meldt je aan, tikt je verhaaltje en drukt op opslaan. Iedereen kan het lezen, iedereen kan reageren, iedereen kan met elkaar wat dan ook delen en kan met elkaar in contact komen, zonder elkaar te ontmoeten. Je leest de verhalen van andere mensen en zoekt je eigen groepje weblogs die jou het meeste aanspreken (en guess what: er komen er steeds meer, dus ook steeds meer die jou aanspreken).

Nu wil ik wel een vertaling maken naar het succes van laagdrempelige en persoonlijke verhalende evenementen, maar die heb je vast zelf ook al gemaakt. Je wilt door een evenement geraakt worden, net als door een verhaaltje of een stukkie tekst op een weblog, je wilt wat overbrengen. Maak je dat nu laagdrempelig, persoonlijk en informeel dan is dat al de eerste stap. Maar kun je je verhaal zo brengen dat het blijft boeien, inderdaad dat het de kracht van emoties raakt, dán wordt het helemaal leuk.

De mens gaat steeds meer centraal staan, wil het zelf bepalen en heeft ook steeds meer macht. Dat weten we. Marketingtrucjes worden doorgeprikt, werken niet meer. De consument is niet dom. De mens weet wat hij wil. En al die mensen komen met elkaar in contact, lezen over elkaar, delen interesses.

Ik ben benieuwd wanneer ‘de marketeer’ wakker begint te worden en de kracht ziet van (de combinatie van) weblogs en events. Meten is weten, maar schakel niet allerlei onderzoeksbureaus in die met een rapport onder de arm komen vertellen hoe jij het moet gaan doen wil je succesvol worden, maar geloof in je gut feeling en neem risico’s. Blijf zo dicht mogelijk bij jezelf en geloof in jezelf. Mensen verschillen namelijk niet zo heel veel van elkaar, en vergeet niet dat we in wezen allemaal hetzelfde willen: genegenheid, liefde en aandacht.

Overigens, om nog meer journalistieke vrijheid en mogelijkheden te krijgen ben ik met de eventbranche weblog van host veranderd (van web-log.nl naar typepad.nl). En alles staat er weer op, het hotte nieuws, de bijeenkomsten, beurzen en evenementen waar ik ben geweest, de gebruikelijke foto’s, en binnenkort ook filmpjes (ik heb nu ook een lekkere videocamera, ben nog een beetje aan het oefenen) en mensen mensen en nog eens mensen.

Naar de originele blogposting van 29 augustus 2005.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven